מהי זיעה?

הקיץ מגיע ! מהי זיעה ?

הקיץ מגיע והזיעה ניגרת -מהי זיעה ?

הזיעה היא הפרשה מבלוטות הזיעה ומרכיביה העיקרים הם מלחים כנתרן כלורי ואשלגן, שיינן (אוריאה) וחומצת חלב.
בלוטות הזיעה מורכבות ממבנה בצורת סליל שנמצא עמוק בתוך העור וצינור שעובר בתוך שכבת העור עד לפני השטח. המבנה הסלילי הזה מקבל דם מן הנימים, הוא קולט נוזלים מהנימים ומתאים שמסביב ומעבירם דרך הצינור אל לפני השטח.

קיימים שני סוגים של בלוטות זיעה:

הבלוטות שנמצאות על פני כל שטח הגוף ונקראות בלוטות אקריניות. מספרן כ- 430 על סמ”ר. וסוג–הבלוטות האפוקריניות, שהן בלוטות גדולות ושקועות עמוק יחסית בעור. בלוטות אלה פולטות את הפרשתן אל תוך זקיק השערה, מעל למקום שבו נמצאות בלוטת החלב.
הפרשת הזיעה נוצרת בהתמדה:היא נשלטת בידי מערכת העצבים האוטונומית ומחוברת במוח למנגנון המווסת את החום.
הבלוטות הגדולות, האפוקריניות, נמצאות בבית השחי, במפשעה, סביב פיטמות השדיים, איברי המין, פי הטבעת ובאוזן החיצונית. לאדם יש כ-– 2 מיליון בלוטות הזעה.

אדם במשקל של כ -70 ק”ג מפריש כ–-¼ ליטר זיעה ביממה.

בחום כבד אדם מאבד עד ליטר וחצי זיעה בשעה, ואנשים שהתרגלו לחום עלולים לאבד ארבעה ליטרים לשעה !

הפרשתן של הבלוטות האקריניות היא מימית בעיקרה ומכילה מלחים, נתרן כלורי, חומצת חלב ואמוניה. הזיעה המופרשת מהבלוטות האפוקריניות מכילה חלבונים, פחמימות ומלחים.
הזיעה מעיקרה היא סטרילית וחסרת ריח. ריח הזיעה נגרם מפירוק החומרים שבזיעה על ידי חיידקים שנמצאים על פני העור.החיידקים האלה נמצאים במספר רב בעיקר בבית השחי. בלוטות הזיעה המצויות על פני שטח הגוף מווסתות את מידת החום בגוף ומגינות עליו מפני התחממות יתר.

בזמן פעילות גופנית עולה הטמפרטורה של הגוף ובלוטות הזיעה מפרישות בהתאם להוראה ממנגנון ויסות החום שבמוח. החום נפלט והגוף מצטנן.

בלוטות הזיעה תלויות בגורמים נפשיים כמו חרדה ועצבנות והם מפעילים את בלוטות הזיעה להתכווצות כלי הדם החיצוניים. אנשים חולים קודחים ומזיעים ויש מחלות אחדות שמתאפיינות בהזעת לילה. הזעת יתר היא הזעה בלתי תקינה ומרובה.

תפקידה של ההזעה הוא להיפטר מפסולת כמו שיינן ולקרר את הגוף, אך הזעה מופרזת נגרמת בשל טמפרטורה גבוהה, חום בגוף, מאכלים מסוימים, שיבוש באיזון הורמונאלי ופעילות יתר של בלוטת התריס. מהזעת יתר סובלים גם אנשים חולי סוכרת שמקבלים אינסולין, חולי מלריה ואלה הסובלים מהשמנת יתר. גם הגיל והמין הם גורמים בהזעת יתר.

ישנו גם מצב של חוסר זיעה שנובע מבעיות בעור, בעיות מלידה, תרופות מסוימות, כוויות, מכת שמש, התייבשות. אם לא מזיעים נשקפת סכנת חיים, כי הגוף יתחמם יותר מדי.
כאמור, לזיעה עצמה אין ריח ורק המגע עם החיידקים שנמצאים על פני שטח העור הוא שגורם את מה שמכונה ריח זיעה. יש לזכור, כמו כן, שהחיידקים היוצרים את הריח בבואם במגע עם הזיעה, נשארים על בגדיו של האדם המפריש זיעה.
ולכן,על מנת למנוע ריח זיעה חשוב להקפיד ולהתרחץ לפני פעילות גופנית,להיעזר בדאודורנטים ולהחליף לבגדים נקיים בתדירות גבוהה.

אף שהזיעה עצמה אינה אשמה בריחות החריפים שסובבים אותנו בקיץ, חשוב לטפל במה שגורם להם. כך תבחרו את הדאודורנט הנכון:

כיום קיימים בשוק שני סוגי דאודורנטים:

הסוג הראשון הוא הדאודורנטים שמנטרלים את הריחות, ויכולים למעשה להיות כל חומר שמשמיד חיידקים ופטריות: שמנים וצמחים כגון שמן עץ התה, חומרים אנטיביוטיים ואפילו סודה לשתייה.

הסוג השני והנפוץ יותר הוא דאודורנטים אנטיפרספירנטים, המנטרלים את הריחות וגם מונעים הזעה, בעזרת כיווץ בלוטות הזיעה. כאשר יש פחות זיעה, החיידקים אינם מתפתחים וכך נמנע הריח החריף.

כיום כמעט שלא קיימים בשוק דאודורנטים טבעיים, כיוון שהתכשירים הטבעיים לגמרי אינם יעילים דיים להתמודד עם כל החיידקים והפטריות. שימו לב שכאשר אתם קונים דאודורנטים טבעיים, הם מכילים אמנם רכיבים טבעיים שמסייעים להרגעה ולמניעת הריח, אך גם רכיבים קוסמטיים רגילים המופיעים בכל דאודורנט רגיל.

שימו לב לרגישויות

החומר המוכר ביותר לוויסות הזיעה כיום הוא אלומיניום כלוריד, והוא הופיע במשך שנים רבות ברוב הדאודורנטים. מדובר במולקולה קטנה יחסית שנספגת דרך העור, ולכן התלוו לו בשנים האחרונות שמועות רבות שהוא גורם לנזק. למרות שאין הוכחות לכך, נוטים כיום לחפש תחליפים יעילים שאינם נספגים כל כך בעור ולהשתמש בו פחות. סוג נוסף של אלומינים המשמש בדאודורנט הוא אלומיניום זירקוניום, שאינו נספג כמעט דרך העור ולכן אפשר להשתמש בכמות קטנה יחסית.

מי שבכל זאת מחפש דאודורנטים ללא אלומיניום, יוכל למצוא אותם בקלות רבה למדי בשוק, אך יש לזכור כי בשלב הזה, תכשירים שאינם מכילים אלומיניום אינם פעילים ליותר מחמש עד שש שעות.

שימו לב שאם אתם רגישים לדאודורנטים – בין אם לסוג האנטיפרספירנט שבו משתמשים בדאודורנט או לבושם שמוסיפים לו – עליכם להשתמש בדאודורנטים שנבדקו ונמצאו מתאימים לשימוש לעור רגיש. ישנו בלבול מסוים בין דאודורנטים היפו-אלרגנים לבין דאודורנטים לעור רגיש: אמנם שניהם בודקים אם התכשיר גורם להתפתחות גירויים על העור, אך בעוד בדיקת ההיפו-אלרגניות נעשית על כל אחד, בדיקת הרגישות נבדקת על אנשים שהוגדרו מראש כבעלי עור רגיש. סבוקלם היא חברה המתמחה ביצירת דאודורנטים מיוחדים לעוד רגיש לכימיקלים המצויים במבית חומרי הטיפוח, היכנסו לאתר שלנו ותהנו מכל המידע לו אתם זקוקים כדי לעבור את הקיץ בשלום!

מאמרים שיכולים לעניין אותך

תפריט נגישות

X