נגישות האתר

תוצאות הפסקת אימון על בסיס קבוע

מה קורה כשמפסיקים להתאמן על בסיס קבוע

מאת: גלית פרי – סמנכ"לית ומנהלת מחלקת הדרכה בסטודיו C

פעילות גופנית המתבצעת על בסיס קבוע חשובה ותורמת רבות לשיפור התפקוד הגופני והבריאותי שלנו, לחיזוק השרירים והעצמות, להפחתת גורמי סיכון למחלות, לשיפור במצב הרוח ועוד. אך מה קורה כשמפסיקים להתאמן באופן קבוע?

לצערנו, בלתי אפשרי לצבור כושר גופני כפי שצוברים כסף בבנק.

גם כשגופינו ברמת כושר גופני גבוהה במיוחד לא ניתן לשמר את היכולת הגופנית ללא גירוי מערכות הגוף השונות על בסיס קבוע.

משפט ידוע באימונים אומר: "אם אתם לא משתמשים בזה, אתם מאבדים את זה".

ברגע שמפסיקים להתאמן על בסיס קבוע בגלל חופשה או חס וחלילה פציעה, חלים שינויים אנטומיים, פיזיולוגיים וביצועיים אצל כל ספורטאי.

גם אצל ספורטאים ברמה גבוהה תחול ירידה הדרגתית ביכולת הגופנית, ללא אימונים קבועים המתבצעים על בסיס שוטף. על כן, חשוב להקפיד ולעסוק בפעילות גופנית במהלך כל החיים ללא הפסקות ממושכות, וזאת על מנת להבטיח שלא תחול ירידה ביכולת הגופנית שהשגנו.

כל מערכת גופנית מגיבה באופן שונה לעומס המופעל עליה. כשמפסיקים להתאמן באופן קבוע חלה נסיגה בשיפור שהושג, כך שתוך מספר ימים עד שבועות חלה ירידה הדרגתית בכושרו הגופני של המתאמן. חשוב לציין שככל שיעבור זמן רב יותר עד לחידוש הפעילות הגופנית, כך תצטרכו להשלים פער גדול יותר ביחס למצב בו הייתם לפני הפסקת האימונים.

כושר אירובי:

ניתן להשיג ולשפר בקלות יחסית. תוך מספר שבועות של אימון קבוע מסוגל כל אדם במצב בריאותי תקין לבצע 30 דקות של פעילות אירובית. מנגד, הפסקה של מספר ימים בין אימון לאימון תוביל לנסיגה ביכולת הגופנית שהושגה.

אימוני כוח המבוצעים על בסיס קבוע:

לאחר מספר ימים של הפסקת אימונים הירידה ביכולת הגופנית היא מזערית, אך לאחר מספר שבועות צפויה להיות ירידה משמעותית יותר ביכולת שהושגה.

ירידה ביכולת עם העלייה בגיל:

מעבר לירידה בתפקוד הגופני בשל הפסקת האימונים גם עם העלייה בגיל חלה ירידה הדרגתית במצב הגופני בכלל, ובמיוחד בקרב האוכלוסייה שלא עוסקת בפעילות גופנית.

הירידה ביכולת הגופנית משמעותית במיוחד לאחר גיל 40 ומכאן ניתן לומר שהפסקת פעילות גופנית בגילאים מבוגרים שונה לגמרי מהפסקת הפעילות הגופנית בגילאים הצעירים. החל מגילאי 30-40 מתרחשת ירידה בחוזק השרירים ובמסת העצם וחלה עלייה באחוז השומן. בנוסף, חלה ירידה בתנועתיות ובגמישות המפרקים, כמו גם ירידה בסיבולת לב ריאה. הירידה ביכולות פיזיולוגיות אלו מעלה את הסיכוי לחלות במחלות לב, כלי דם וסוכרת.

הפן הנפשי:

ידוע שפעילות גופנית קבועה משחררת בגוף הורמונים הנקראים אנדורפינים, ואלה משרים תחושה טובה על הגוף והנפש, מפחיתים כאבי גוף כלליים, דוחים עייפות, ומקלים על התנועה. מכאן, שלפעילות גופנית קבועה יש גם אפקט פסיכולוגי ופיזי. מתאמנים רבים שנאלצו להפסיק פעילות קבועה מדווחים על ירידה במצב הרוח.

בסיכומו של דבר, על מנת להתמיד בפעילות גופנית יש להתאים אותה ליכולות הגופניות שלנו, לבצע אותה באופן מבוקר ומקצועי, לבחור בפעילות מהנה ומגוונת, אשר תשתלב בסדר היום, ואשר תניב תוצאות בהתאם למטרות שהוגדרו. ברגע שנצליח להפנים את חשיבותה של הפעילות הגופנית ולהפכה לחלק בלתי נפרד מאורח חיינו, כך יהיה לנו קל יותר להתמיד בביצועה ואף ליהנות ממנה.

<% if(HttpContext.Current.Request.Url.Host == "127.0.0.1"){ %> <% } %>