נגישות האתר

תופעות גיל המעבר ודרכי הקלה

גיל המעבר (מנופאוזה) הינו פרק הזמן השלישי בחיי האישה לאחר תקופת הילדות והפריון.

שלב זה מתחיל בדרך כלל בגילאי 45-50, וזאת בעקבות תהליך ירידה הדרגתית ברמות ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון הגורמים לשינויים בווסת.

גיל המעבר ותהליך ההזדקנות שלאחריו מאופיין בירידה בצפיפות העצם, שינויים בהרכב הגוף-ירידה במסה השרירית ועלייה באחוז השומן מה שמלווה בד"כ בירידה בקצב חילוף החומרים בזמן מנוחה, שינויים הורמונליים משמעותיים בהם הגוף מפסיק לייצר את ההורמונים הנשיים החשובים-אסטרוגן ופרוגסטרון-תהליך שגורם להאצת פירוק העצם ובנוסף ירידה ביכולת התגובה, המהירות ושיווי המשקל שעשוי להוביל לנפילות ובעקבות זאת לשברים.

חשוב לציין שגיל המעבר אינו מחלה וניתן להקל על תסמינים, כמו גלי חום, השמנה, ירידה בריכוז ועוד באמצעות שינויים בהרגלי התזונה ופעילות הגופנית.

בקרב רוב הנשים שלב זה מתחיל סביב גיל 50, עקב תחילת תהליך ירידה הדרגתית ברמות ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון הגורמים לשינויים בווסת. הורמונים אלו אחראים על תקינות הנרתיק והרחם וכן על מחזורי הווסת והפריון. האסטרוגן גם תורם לשמירת תקינות העצם ולרמות נאותות של כולסטרול בדם.

ממחקרים מקצועיים עולה ששיעור גבוה של בין 80%-70% מכלל הנשים בגיל המעבר סובלות מגלי חום באזור הפנים, הראש, הכתפיים והזעה בצוואר. תסמינים אלו נובעים גם הם בעיקר משינויים הורמונליים המתרחשים בגיל המעבר: ירידה ברמת ההורמון אסטרוגן ובמקביל שינויים בתפקוד בלוטת ההיפותלמוס.

תקופה זו מביאה עמה שינויים פיזיים ונפשיים רבים בחיי האישה. תופעות הלוואי השונות משתנות מאישה לאישה ומופיעות בעוצמות שונות, ומעטות הן הנשים שלא סובלות כלל מתופעות הלוואי של גיל המעבר.

הירידה ברמות ההורמונים יכולה לגרום למגוון של תסמינים היכולים להמשך על פני מספר חודשים או שנים. אצל חלק מהנשים תסמינים אלה יכולים לגרום לאי נוחות בדרגות שונות ואילו נשים אחרות כלל לא יסבלו.

התסמינים העיקריים הם:

  • מחזור בלתי סדיר
  • גלי חום
  • הזעה מוגברת
  • פעימות לב מואצות
  • יובש בנרתיק
  • דלקות ובעיות אחרות בדרכי השתן או במתן שתן
  • עלייה במשקל, לרוב כתוצאה מצבירת נוזלים
  • נשירת שיער, גדילת שיער בפנים
  • שינויים במצב הרוח –עצבנות, חרדות ודיכאון.
  • נדודי שינה
  • הפרעות בזיכרון, בייחוד ירידה בזיכרון לטווח קצר
  • כאבי ראש
  • עייפות
  • חוסר ריכוז

אוסטאופורוזיס: אחת הבעיות שמתחילות בשלב מאוחר יותר היא האוסטיאופורוזיס – דלדול במסת העצם עד להיווצרות שברים פתולוגיים. אוסטאופורוזיס היא מחלה כרונית המגבירה את שחלוף העצם, בעיקר את תהליך פירוק העצם ללא עלייה מקבילה בבניית עצם חדשה, ובנשים בגיל המעבר, נגרמת עקב ירידה ברמת ההורמון הנשי-האסטרוגן. כתוצאה מכך העצמות נחלשות וחל שינוי במבנה שלהן. הן הופכות לשבירות ועדינות יותר, דבר הגורם לעלייה בנטייה לשברים בעמוד השדרה, מפרקי שורש כף היד והירך כמו גם באזורים אחרים של השלד.

נשים המעשנות סיגריות, שותות אלכוהול, אינן צורכות כמות מספקת של סידן ואינן עוסקות בקביעות בפעילות גופנית עתידות לאבד כמות רבה יחסית של עצם בשנים הראשונות של חדלון הוסת. כמו כן, סיכוייהן לסבול מאוסטיאופורוזיס בהמשך חייהן רבים.

פעילות גופנית מתונה, תסייע במניעת איבוד מסת העצם ותעלה את צפיפותה.

השמנה בגיל המעבר: לעתים קרובות גיל המעבר (מנופאוזה) מלווה בעליית משקל. העלייה במשקל אחרי המנופאוזה קשורה חלקית לתהליך הטבעי של ההזדקנות. משקל הגוף עולה באופן הדרגתי במהלך החיים בשל ירידה בקצב המטבוליזם, ללא קשר למחזור הווסת. עם זאת, השנים הראשונות שלאחר המנופאוזה קשורות בעלייה מואצת במשקל, בעיקר בקרב נשים בעלות משקל עודף ומסת שומנים גבוהה. קיימות גם עדויות לכך שהמנופאוזה קשורה בשינויים בהרכב הגוף ובפיזור השומן. אחרי המנופאוזה, עם העלייה בגיל חלה עלייה במסת השומן. היחס בין שומן פלג הגוף העליון ("השמנת תפוח") לעומת שומן פלג הגוף התחתון ("השמנת אגס") גדול יותר בתקופת זו לעומת נשים המצויות לפני המנופאוזה.

פעילות גופנית משפיעה ומקלה על התסמינים של גיל המעבר, מאטה את תהליך איבוד העצם, מסייעת בחילוף חומרים, מאזנת את לחץ הדם ומקטינה את שיעור האירועים הלבביים והמוחיים. פעילות גופנית היא הבסיס להפחתת משקל ושמירה עליו. פעילות גופנית מפחיתה את שכיחות "השמנת תפוח" בקרב נשים מבוגרות, מונעת הצטברות של שומן בטני עם העלייה בגיל ומונעת עלייה כללית במשקל.

כמו בתחומים רבים אחרים, השילוב בין תזונה נכונה עם רמה נמוכה של כולסטרול ושומן ופעילות גופנית קבועה ומבוקרת יכולים להקל על כל אותם הסימפטומים שצוינו לעיל.

רשת סטודיו C הינה גוף שחשובה לו בריאות האישה, ולכן התרגילים שבשיטה מתאימים גם לנשים מבוגרות תוך כדי התייחסות ומתן מענה לצרכיו המיוחדים של הגיל ולהקניית דפוסים לאורח חיים בריא ותזונה מאוזנת. העבודה בסטודיו סי מתרכזת גם בשיפור שיווי המשקל ובתרגילי גמישות שמטרתה להגדיל את טווח התנועה של המפרקים, להגביר את מהירות התגובה ולשפר תוך כדי את היציבה והמודעות לתנועה מה שיוביל כמובן לשיפור הדימוי העצמי ולמצב רוח מרומם !

גלית פרי,

סמנכ"לית הדרכה רשת סטודיו C

<% if(HttpContext.Current.Request.Url.Host == "127.0.0.1"){ %> <% } %>