נגישות האתר
  • כושר ובריאות

  • הריון ולידה

  • נערות וילדות

  • תרגילי כושר סטודיו סי

  • דיאטה ותזונה

  • תזונה בחופשה

  • כושר ובריאות

  • הריון ולידה

  • נערות וילדות

  • תרגילי כושר סטודיו סי

  • דיאטה ותזונה

  • תזונה בחופשה

  • ארוחת חג בהתאמה אישית

    מארחות בחג ושוקדות על תפריט שיתאים לכל הסועדים – גם לטבעונים, לצמחונים ולנמנעים מגלוטן שבהם? אם תרצו – אין זו משימה בלתי אפשרית! שני ששון, דיאטנית קלינית ברשת סטודיו סי, מציעה תפריט שייתן מענה משביע וטעים לכולם

    מארחות בחגים? מתארחות? כך או כך, סביר להניח כי תמצאו בשולחן החג מבחר גדול של מאכלים האמור לתת מענה לרצונות השונים של הסועדים – בין אם הם מבוגרים ובין אם ילדים. ככל שיש יותר אורחים, מן הסתם המארחים יידרשו להיענות למגוון רחב יותר של בקשות, שהרי אחד לא אוכל בשר, שני לא אוהב בצל בסלט, שלישי מעדיף תפוחי אדמה במקום אורז, רביעי שומר על הגזרה – וזוהי רק ההתחלה. הוסיפו לכך אורחים טבעונים, צמחונים או אלה הנמנעים מאכילת גלוטן בגלל מחלת הצליאק או מסיבה אחרת, והנה בפניכם אתגר לא פשוט למארחים.

    כיצד בכל זאת אפשר לגשר בין כל הרצונות של הסועדים השונים, כך שכולם ייצאו בסיום ארוחת החג שבעים ומרוצים?

    שני ששון, דיאטנית קלינית ברשת סטודיו סי, חיברה תפריט שיכול לתת מענה לכולם.

    פותחים במנה הראשונה

    דג. דג הוא מנה נהדרת המכילה כמות חלבון רבה וחומצות שומן חיוניות. אפשר להשתמש בסוגים שונים של דגים כמו אמנון, מקרל, סלמון או הליבוט. כדאי להימנע מטיגון של הדג. עדיף לבשל או לאפות אותו.

    הדגים יכולים להוות מענה למנה ראשונה גם עבור חצימחונים (צמחונים שרוב התפריט שלהם צמחוני) וסועדים הנמנעים מגלוטן.

    שימו לב: אם הדגים מיועדים גם לנמנעים מגלוטן, יש לוודא כי הדג לא טוגן או נאפה עם פירורי לחם. כמו כן, יש לוודא כי הרטבים שבהם עשיתם שימוש בהכנת הדג אינם מכילים גלוטן.

    סלטים. הם מקשטים את השולחן ואין שולחן חג שלם בלעדיהם. סלטים רבים עשויים להתאים הן לטבעונים והן לצמחונים. כאשר מדובר בסלטי ירקות שלא מכילים דגנים כמו בורגול או פסטה, גם סועדים הנמנעים מגלוטן יוכלו ליהנות מהם.

    סלטים שיכולים להתאים לכל סוגי הסועדים ומכילים גם כמות רבה של ויטמינים, מינרלים וחלבונים הם סלטים שכוללים קטניות שונות בשילוב ירקות. בקבוצת הקטניות תוכלו למצוא עדשים שחורות, שעועית מש, שעועית שחורה ופולי סויה – אלו הקטניות העיקריות שמתאימות לסלטים. לקטניות אלו אפשר להוסיף ירקות כמו כרישה, חסה, גזר, בצל, עגבניות וכדומה. גם בטטה או תפוח אדמה יכולים להתאים הן לנמנעים מגלוטן והן לצמחונים ולטבעונים, אך שימו לב כי בשני המקרים מדובר בפחמימה ולא בירק. דגש נוסף יש לשים על תיבול הסלט. תיבול שמכיל מיונז, אנשובי או רוטב אלף האיים לא יתאים לטבעונים. לעומת זאת, רוטב ויניגרט העשוי מחרדל, שמן זית, שום ודבש יכול להתאים לכל הסועדים.

    ממרחי קטניות / ממרחי ירקות. לצד החלה או הקרקרים המוגשים בארוחה אפשר להגיש ממרחים שיפתיעו גם את הסועדים הקרניבורים. אפשר להכין חציל שרוף על האש ולהגיש אותו בליווי טחינה או ממרח שעועית אדומה מבושלת עם קשיו. כל אלו יוסיפו טעמים חדשים ונהדרים לשולחן שלכם.

    נעבור לעיקריות

    מנות בשריות. מנות המכילות עוף או בשר יתאימו לקרניבורים ולסועדים הנמנעים מגלוטן. גם כאן יש לשים לב כי העוף לא מצופה בפירורי לחם ושאין במרינדה שאותה אתם מכינים רוטב סויה, למשל, המכיל גלוטן.

    גם לאלה וגם לאלה מומלץ להשתמש בנתחי בשר רזים כמו סינטה או חזה עוף ולהימנע משימוש באיברים פנימיים ובבשר שמן.

    תחליפי חלבון. את המנה הבשרית העיקרית אפשר להחליף במנות של טמפה, סויה או סייטן, המכילים כמות גדולה של חלבון מהצומח. אפשרות נוספת היא להכין משבבי סויה שווארמה טבעונית, רצועות סייטן מתובלות ברוטב וכן גם קציצות. עם מוצרים אלו כדאי להשתמש בשיטות בישול כמו הקפצה, אפייה או טיגון. מנות המכילות טמפה או סויה יכולות להתאים גם לאנשים הנמנעים מגלוטן. אולם, סייטן הוא הגלוטן בכבודו ובעצמו לאחר שהסירו ממנו את כל הרכיבים הפחמימתיים. לכן, אנשים הנמנעים מגלוטן אינם יכולים לאכול סייטן. גם קטניות יוכלו להוות תחליף נהדר למנה חלבונית עשירה. אפשר להכין תבשילים רבים כמו חמין צמחוני שמכיל בדיוק את אותם מרכיבים ותבלינים, למעט הבשר.

    תוספות. התוספת המושלמת שתתאים לכל סועד, לא משנה מהן העדפותיו הקולינריות, היא ירקות – מבושלים, אפויים או צלויים. לרוב, הירקות גם מוסיפים פן קליל לארוחה כבדה (בתנאי שלא הגזמנו עם השמן) ולכן כדאי להוסיף אותם גם בחלק של המנות העיקריות.

    כשמדברים על תוספות מסוג פחמימה אפשר להשתמש במגוון רחב של מנות שיתאימו לכל הסועדים כמו אורז, קינואה, כוסמת, תירס, תפוחי אדמה ובטטות. לעומת זאת, מוצרים כמו פסטה, קוואקר, מאפים העשויים מקמחים כמו חיטה, שעורה או כוסמין וגריסים מכילים גלוטן ולכן יש להימנע מהם בתזונה נטולת גלוטן.

    חשוב לציין כי אנשים הנמנעים מגלוטן כחלק מדיאטה ולא בגלל מחלת הצליאק צריכים לבדוק אם זו אכן התזונה הנכונה ביותר עבורם. רוב הדגנים שמכילים גלוטן הם דגנים מלאים המכילים כמות גבוהה של ויטמיני B. פעמים רבות ויטמינים אלה אינם נמצאים במזונות נטולי הגלוטן. לכן הנוהגים להימנע מגלוטן עשויים לסבול מחוסרים תזונתיים.

    זמן קינוחים

    פירות. קינוחי פירות כמו קומפוט, סלט פירות או פונדו פירות עם שוקולד מריר מתאימים לכל הסועדים – שומרי כשרות, טבעונים, צמחונים והנמנעים מגלוטן. שימו לב כי פירות מקופסאות שימורים או פירות מיובשים עשויים להכיל גלוטן המשמש כחומר המשמר.

    עוגות ועוגיות. הצמחונים שבקרב האורחים שלכם יוכלו לאכול את כל העוגות המוגשות על השולחן. עבור הטבעונים, שנמנעים מביצים ומחלב, כדאי שתתאמצו להכין קינוח המכיל תחליפים כמו חלב סויה, חלב שקדים או חלב אורז. עבור הנמנעים מגלוטן אפשר להכין עוגות מקמחים כמו קמח חומוס, קמח תירס וקמחים נוספים שאינם מכילים גלוטן. האורח שלכם גם טבעוני וגם נמנע מגלוטן? אפשר להכין לו קינוח מטפיוקה או מפצפוצי אורז.

    בשורה התחתונה: על אף מגבלות כאלה ואחרות של הסועדים השונים, בעידן השפע יש מספיק מזון שאפשר להתאימו לכל אחד, לשחק עם המרכיבים ולמצוא תחליפים מספקים. כמו כן, ארוחת החג ממילא מכילה כמות רבה של בשרים. איזון הארוחה עם מנות טבעוניות או צמחוניות עשוי לתרום לצריכה מתונה יותר של בשר.